22 juni 2010

2010-06-22 | 19.16

Rogers livsverk blir kontor

((  http://nt.se/sport/artikel.aspx?articleid=6095265  ))
Boxning, Norrköping

Alla dessa knappnålar. Det är många jag satt upp.
Roger Gustafssons burk fylls sakta när han tömmer "sitt" älskade gym som nu ska bli kontor.

Här, en trappa upp på Stockholmsvägen 20, har han varit sedan 1997. Både i arbetet och på fritiden. Det har varit mitt ställe. Jag har lagt hela min själ här, säger han framför de kala väggarna.

Den före detta bilhallen förvandlades till Nautilus gym innan den blev NBK/Akilles träningslokal och därefter Gym Jaguar. Därefter hade Marielundsskolan idrottslektioner här under ett tiotal år. Det rymliga gymmet på 868 kvadratmeter hade generöst ljusinsläpp från tre håll. Hit kom både boxare och skolelever.

Tog hand om "värstingar"
Roger var idrottskonsulent och brann för att ta hand om ungdomarna som behövde extra stöd. Här kunde de träna hårt, ha matlagning, spela biljard eller pingis, plugga eller bara vara. Det fanns inget bättre för dem. Det var en annorlunda idrottslokal. Den speciella atmosfären med säckar, handskar och ring väckte intresse hos dem. Här tog vi emot dem med ödmjukhet och trygghet. Oj, det är många "värstingar" från Marielund som kommit hit och blivit lugna och skötsamma. Vi utnyttjade lokalen till max.

Roger tycker att det är ofattbart att skolan valde att lämna Stockholmsvägen. Här har boxningsgalor arrangerats, landslaget har haft träningsläger och juniorlandskamper har avgjorts här. Det har varit både proffs- och amatörträningar.

Med åren blev utrustningen allt mera komplett för allsidig träning och boxningsatmosfären förstärktes av en unik utsmyckning på väggarna. Han har samlat på sig en del under åren som landslagstränare. Affischer, teckningar, tidningsklipp och foton var en kulturskatt. Det var som ett boxmuseum. Egentligen skulle jag vilja ha det på Arbetets museum, men jag orkar inte det nu. Akilles får ta hand om det, säger Roger med Bosse Högberg, "Ingo", Muhammed Ali och "Lillien" i de välfyllda flyttbackarna. Ringen är till salu, Akillesboxaren Erik Anderssons små handskar från 1920 följer också med upp till NBK/Akilles-lokalen på Värmlandsgatan. Där hamnar även säckar, handskar, traktordäck, vikter och mycket annat. Till Tjalvegården kommer en del styrkeapparater och ungdomscirkusen tar hand om den tjocka mattan.

Jag är jätteglad om det kommer till användning. Hoppas någon vill köpa ringen också, den är så fin.

Roger har förståelse för att fastighetsägaren var tvungen att hitta en ny hyresgäst efter skolan.  De har ställt upp så bra i alla år, säger han om beskedet att utrymma så snart som möjligt. Att avveckla sitt livsverk är känslofyllt. Det har varit en tung vecka. Jag har alltid med glädje gått den här trappan uppför. Nu drog jag mig länge för att åka hit med flyttkartongerna.

Kamp mot cancern
Samtidigt kämpar han vidare mot sin sjukdom. Sköldkörtelcancern med tumörer nära nacken har följts av dubbla magsår och lunginflammation efter operation och alla behandlingar.  Familj och vänner stöttar mig oerhört mycket. Nu är jag dålig och ska försöka återhämta mig så jag klarar nya behandlingar, berättar Roger med en lätt rosslig röst.

Det han brinner för efter utflyttningen är att kunna arrangera en stor boxningsgala i Stadium Arena till hösten. Vi hoppas på proffsmatcher med Andreas (sonen), Cliff Soukka och Luan Morina som vill göra sin sista match i Norrköping. Kanske några MMA-matcher också. Det skulle fylla arenan, säger Roger om galaplanerna.

Men på Stockholmsvägen 20 är det färdigboxat.

(( http://nt.se/sport/artikel.aspx?articleid=6095265 ))

“”Jag kan inte med ord beskriva vad du och Gym Jaguar har betytt för mig genom årens lopp, att haft dig både som lärare, kollega och som vän har du med stort hjärta, vishet och erfarenhet lett mig på rätt väg, gett mig stöd och varit en så otroligt fin människa.””

Inga kommentarer: