30 mars 2014

Ondskan segrade

Jag vandrade glatt ner mot stadens city för att köpa IFK's nya matchtröja inför morgondagens premiär samt för att njuta av solen och den klarblåa himmeln. Satte mig vid Hörsalens nyrenoverade park med en kaffe med min nyinköpta matchtröja och bara njöt av solen och dess fina väder men den främsta anledningen till lyckan var att väntan äntligen var över, sedan den 3/11-2013 har jag och troligtvis hundratusentals supportrar inväntat den Allsvenska premiären och med längtan och spänning följt silly season och våra respektive klubblags försäsonger, idag skulle bli en dag av glädje, det blev totalmörker!

Fyra barn har inte längre en fader, en fru har förlorat sin make, vänner har förlorat en vän, släktingar har förlorat en släkting och en fotbollssupporter har lämnat oss för att någon eller några ansåg det lämpligt att kasta en glasflaska i huvudet på människan och brutalt misshandla människan med slag och sparkar. Våld och fotboll går inte hand i hand och hör inte tillsammans men ändå ska dessa mörka själar besudla vår sport vi så djupt älskar och kallar sig för supportrar utan en tanke på hur det dels skadar klubben de säger sig älska, sporten och sist men inte minst den Svenska fotbollen som kämpar med att locka folk, för inte fan lockar det att gå på fotboll om man ska behöva sätta livet till!

Det har gått för långt nu, våldet har eskalerat till en gräns där det helt enkelt har gått för långt, människor ska inte behöva sätta livet som insats för ett idrottsevenemang! Om två grupperingar vill mötas på ett gärde mitt ute i ingenstans och göra upp, fine gör det, så länge vi oskyldiga inte drabbas, direkt, indirekt eller behöver bevittna skiten annars kan ni väl börja med någon form av fysisk sport där ni får slåss på legitim väg! Men sluta använda sporten jag och så många älskar som en ursäkt för att bete er som svin och nyttja våld! #BlackSunday


Inga kommentarer: